Perkahwinan Diraja

 
Pasangan Pengantin Diraja Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan Cik Khaleeda Bustamam diarak menaiki kereta sejauh tiga kilometer dari Istana Bukit Serene ke Istana Besar Johor dan tiba untuk istiadat persandingan pada jam 8.50 malam. Umum mengetahui bahawa adat isstiadat Diraja negeri Johor mempunyai persamaan dengan kerabat diraja Eropah. Umpamanya penggunaan warna biru sebagai warna diraja yang turut diamalkan di Sweden dan Denmark. Berarak mengelilingi bandar-banar utama negara merupakan istiadat yang biasa dijalankan kepada pasangan pengantin diraja sama ada dengan menaiki kereta terbuka ataupun kereta berkuda. Monarki Diraja akan menyingkap sedikit istiadat perkahwinan pengantin diraja yang diarak mengelilingi bandar utama negara.
HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE FREDERICK, THE CROWN PRINCE OF DENMARK AND ICELAND
&
HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS INGRID VICTORIA SOFIA LOUISE MARGARETA OF SWEDEN
24 MEI 1935
Pewaris takhta denmark ini memilih puteri tunggal kepada King Gustaf VI Adolf of Sweden dan Princess Margaret of Connaught. Pasangan bahagia ini dikurniakan dengan 3 orang puteri (Puteri  Margrethe, Puteri Benedikte dan puteri Anne-Marie). Selepas berkahwin Princess ingrid berpindah ke Denmark dan diberikan gelaran Her Royal Highness The Crown Princess of Denmark sebelum menerima gelaran Her Majesty The Queen of Denmark pada tahun 1947 apabila suaminya dilantik sebagai Raja Denmark. Suaminya mangkat pada tahun 1972 manakala baginda mangkat pada tahun 2000

 HIS SERENE HIGHNESS PRINCE RAINER III , SOVERIGN PRINCE OF MONACO
&
MISS GRACE KELLY
14 APRIL 1956
Pemerintah Monaca ini berkahwin dengan aktres terkenal Holywood Grace Kelly. Serentak dengan itu beliau dikurniakan gelaran Her Serene Highness Princess Grace of Monaco. Dikurnikan dengan 3 orang cahaya mata (1 putera 2 puteri). Pasangan ini bercerai mati, Princess Grace maut dalam kemalangan jalan raya pada 14 September 1982 manakala Prince Rainer III mangkat akibat komplikasi penyakit pada 6 April 2005

HIS IMPERIAL HIGHNESS PRINCE AKIHITO, CROWN PRINCE OF JAPAN
&
MISS MICHIKO SHODA
10 APRIL 1959 
Michiko Shoda merupakan rakyat biasa yang pertama berkahwin dengan kerabat diraja Jepun. Pasangan ini bertemu buat pertama kalinya di Gelanggang tenis  yang teletak di Bandar Karuizawa. serentak dengan perkahwinan ini beliau dikurniakan gelaran Her Imperial Highness The Crown Princess of Japan. Apabila suaminya ditabalkan sebagai Maharaja Jepun pada tahun 1989, baginda diberi gelaran Her Imperial Majesty Empress Michiko menjadikan baginda sebagai rakyat biasa pertama menjadi maharani Jepun. Pasangan ini dikurniakan dengan 2 putera dan seorang puteri (Putera Naruhito, Putera Akshino, Puteri Sayako). Usia perkahwinan sekarang adalah 55 tahun.

 HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE ALBERT, THE PRINCE OF LIEGE
&
DONNA PAOLA DI CALABRIA
2 JULAI 1959
Pasangan ini bertemu buat pertama kalinya ketika pertabalan Pope John XXIII pada tahun 1958 di kedutaan Belgium di Vatican City. Paola merupakan kerabat dari golongan bangsawan Itali. Kekanda iparnya, King Boundain memperkenankan gelaran Her Royal Highness The Princess of Liège dan apabila suaminya menjawat jawatan sebagai Raja Belgium pada tahun 1993 baginda dikurniakan gelaran Her Majesty The Queen of the Belgians. Pasangan ini dikurniakan 3 cahaya mata (Putera Philippe, Puteri Astrid, Putera Laurent) Usia perkahwinan adalah 55 tahun
 
HIS ROYAL HIGHNESS INFANTE JUAN, COUNT OF BARCELONA
&
HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS SOFIA OF GREECE AND DENMARK
4 MEI 1962
 Pewaris kerajaan Sepanyol, Prince Juan Carlos memilih Puteri dari Greece, HRH Princess Sofia of Greece and Denmark. Puteri Sofia berpindah ke Sepanyol mengikut suaminya dan apabila suaminya ditabalkan sebagai Raja Sepanyol, Puteri Sofia dikurniakan gelaran Her Majesty Queen Sofia of Spain. Perkahwinan Pasangan diraja ini masih lagi kekal sehingga ke hari ini dan dikurniakan dengan 1 putera dan 2 puteri

HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS BEATRIX, THE PRINCESS OF ORANGE
PRINCESS OF ORANGE-NASSAU
&
MR. CLAUS VAN AMSBERG
10 MAC 1966
Anakanda sulung kepada Ratu Juliana dan Putera Bernhard memilih berkahwin dengan diplomat Jerman. Ratu Juliana mengurniakan gelara His Royal Highness Prince Claus of Netherlands kepada menantunya itu. Pasangan ini dikurniakan dengan 3 Putera (Putera Willem-Alexander, Putera Johan Friso, Putera Constantijn). Apabila Puteri Beatrix diangkatb sebagai Ratu Belanda, Putera claus menjadi penasihat paling rapat dengan isterinya. Putera Claus mangkat pada tahun 2002.
HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE HARALD, THE CROWN PRINCE OF NORWAY
&
MISS SONJA HARALDSEN
29 OGOS 1968
 Perkahwinan Putera Mahkota Norway dengan gadis kebanyakan Miss Sonja Haraldsen. Beliau dikurniakan gelaran Her Royal Highness The Crown Princess of Norway oleh ayahanda mertuanya. Apabila suaminya naik takhta pada tahun 1991, baginda diberi gelaran Her Majesty Queen Sonja of Norway
Perkahwinan Pasangan diraja ini masih lagi kekal sehingga ke hari ini dan dikurniakan dengan sepasang cahaya mata (Putera Haakon, Puteri Martha Louise)

HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS MARGRETHE OF DENMARK
&
COUNT HENRI DE LABORDE DE MONPEZAT
10 JUN 1967
Anakanda sulung kepada Raja Frederik dan Permaisuri Ingrid memilih rakyat biasa berasal dari Perancis. Ayahanda mertuanya mengurniakan gelaran His Royal Highness Prince Henrik of Denmark. Apabila isterinya ditabalkan menjadi Ratu Denmark (pemerintah pertama dari  kalangan perempuan), isterinya mengurniakan gelaran  His Royal Highness The Prince Consort of Denmark. pasangan ini mempunyai 2 putera (Putera Frederik, Putera Joachim)

HIS MAJESTY KING CARL XVI GUSTAV
&
MISS SILVIA SOMMERLATH
19 JUN 1976
 Setelah memerintah Sweden selama 3 tahun tanpa permaisuri, King Carl XVI gustav menamatkan zaman bujangnya dengan berkahwinn dengan Silvia Sommerlath (kerabat jauh dengan King Alfonso of Portugal).
King Carl mengubah akta kerajaan yang tidak membenarkan kerabat diraja berkahwin dengan rakyat kebanyakan. Baginda mengurniakan gelaran Her Majesty Queen Silvia of Sweden kepada isterinya. Pasangan ini dikurniakan dengan 2 puteri dan seorang putera (Puteri Victoria, Putera Carl Philip, Puteri Madeleine )

HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE CHARLES, THE PRINCE OF WALES
&
LADY DIANA SPENCER
29 JULAI 1981
Perkahwinan yang akan diingati dalam sejarah monarki dunia. Perkahwinan pewaris pertama takhta diraja England dengan gadis bangsawan Lady Diana. Lady Diana dikurniakan gelara Her Royal Highness Princess Diana of Wales oleh Ratu Elizabeth II. Perkahwinan ini musnah pada tahun 1996 dan gelaran diraja ditarik balik. Dikhabarkan bahawa setlelah bercerai anakanda sulingnya, Putera William berjanji akan mengembalikan gelaran Her Royal Highness kepada ibunya apabila dia menjadi raja suatu hari nanti. Pasangan ini memperoleh 2 Putera (Putera William, Putera Hary)
 

 HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE ANDREW, DUKE OF YORK
&
MISS SARAH FERGUSON
23 JULAI 1986
Anakanda ketiga Ratu Elizabeth dan Putera Philip memilih gadis biasa untuk dijadikan permaisuri hatinya. Majlis perkahwinan diadakan secara besar-besaran namun pasangan ini juga bercerai pada tahun 1996. sewaktu berkahwin dengan Putera Andrew, Ratu Elizabeth mengurniakan gelaran Her Royal Highness Sarah, Duchess of York dan apabila penceraian berlaku gelaran HRH ditarik balik namun Sarah masih lagi diberikan kebenaran untuk mengekaljan gelaran 'dukedom' sebagai seorang duchess. Buat masa ini tersebar luas di laman sosial apabila dikhabarkan pasangan ini akan kembali bersama semula. Pasangan ini mempunyai 2 puteri (Puteri Beatrice, Puteri Eugenie)

HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS ANNE, THE PRINCESS ROYAL
&
MR. TIMOTHY LAURENCE
12 DISEMBER 1992
Ini merupakan perkahwinan kali kedua buat Puteri Anne. Baginda memilih berkahwin dengan seorang Tentera laut Diraja Britain Commander Timothy Laurence. Timothy tidak dikurniakan sebarang gelaran diraja Pasangan ini tidak dikurniakan sebarang cahaya mata namun Puteri Anne mempunyai 2 anak hasil perkahwinan pertamanyanya. Pasangan ini tinggal di apartment St James Palace.

HIS IMPERIAL HIGHNESS PRINCE NARUHITO, THE CROWN PRINCE OF JAPAN
&
MISS MASAKO OWADA
9 JUN 1993
Pasangan ini mula bertemu sempena majlis minum teh anakanda sulung Raja Sepanyol, Infanta Elena pada tahun 1986. Pada mulanya Pejabat Istana Maharaja Jepun mengeluarkan kenyataan tidak merestui hubungan ini namun akhirnya memberi persetujuan apabila Putera Mahkota Jepun ini telah melamar Masako sebanyak 3 kali. Pihak istana akhirnya mengeluarkan kenyataan rasmi tentang pertunangan pasangan ini pada 19 Januari 1993 dan majlis pernikahan dibuat pada 9 Jun tahun yang sama bertempat di Imperial Shinto Hall. Masako diberi gelaran diraja Her Royal Highness The Crown Princess of Japan oleh Maharaja Akihito. Pasangan ini dikurniakan seorang Puteri (Puteri Aiko). Kegagalan Masako melahirkan seorang putera menyebabkan takhta diraja Jepun berdepan masalah dalam menentukan pewaris Takhta Bunga Matahari pada masa hadapan. Ini menyebabkan Masako megalami tekanan erassan sehingga beliau mengambil keputusan berehat dari menjalankan tugas diraja selama hampir 10 tahun. Namun, kesiahatan beliau semakin pulih apabila mendapat sokongan penuh bonda mertuanya, Maharani Michiko.

HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE ABDULLAH OF JORDAN
&
MISS RANIA AL YASSIN
10 JUN 1993
Gadis biasa berasal dari Palestin, Rania menjadi pilihan Putera Abdullah untuk menjadi pasangan hidupnya. Semasa pernikahan ini berlangsung, Putera Abdullah bukanlah Putera Mahkota Jordan. Namun segalanya berubah sebelum Ayahanda Putera Abdullah, Raja Hussein mangkat pada tahun 1999, baginda mengubah pewaris takhta yang sebelum ini dipegang oleh Putera Hassan (Putera Hassan merupakan adinda Raja Hussein dan memegang jawatan Putera Mahkota Jordan selama 34 tahun). Gelaran Rania setelah berkahwin adalah Her Royal Highness Princess Rania Al Abdullah of Jordan. Apabila Putera Abdullah mengantikan ayahandanya, isterinya Rania diberi gelaran diraja Her Majesty The Queen of the Hashemite Kingdom of Jordan. Pasangan ini dikurniakan 4 cahaya mata ( Putera Hussein, Puteri Iman, Puteri Salma, Putera Hashem)

YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI PENGIRAN ANAK PUTERI HAJAH RASHIDAH SA'ADATUL BOLKIAH IBNI KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU'IZZADDIN WADDAULAH
HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS HAJAH RASHIDAH SA'ADATUL BOLKIAH OF BRUNEI
&
YANG TERAMAT MULIA PENGIRAN MAHARAJA SETIA LAILA DIRAJA SAHIBUL IRSHAD PENGIRAN ANAK HAJI ABDUL RAHIM BIN PENGIRAN INDERA MAHKOTA PENGIRAN ANAK (DR.) KEMALUDIN AL-HAJ
15 OGOS 1996


HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE EDWARD, EARL OF WESSEX
&
MISS SOPHIE RHYS-JONES
19 JUN 1999 

HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE HAAKON, THE CROWN PRINCE OF NORWAY
&
MISS METTE-MARIT TJESSEM HOIBY
25 OGOS 2001


HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE WILLEM-ALEXANDER, THE PRINCE OF ORANGE
&
MISS MAXIMA ZORREGUIETA CERRUTI
2 FEBRUARI 2002


HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE JOHAN FRISO OF ORANGE-NASSAU
COUNT OF ORANGE-NASSAU
&

MISS MABEL MARTINE WISSE SMIT 
24 APRIL 2004

HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE FREDERIK, THE CROWN PRINCE OF DENMARK
&
MISS MARY ELIZABETH DONALDSON
14 MEI 2004

HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE FELIPE, THE PRINCE OF ASTURIAS
&
MISS LETIZIA ORTIZ ROCASOLANO
22 MEI 2004

DULI YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI PENGIRAN MUDA MAHKOTA PENGIRAN MUDA HAJI AL-MUHTADEE BILLAH IBNI KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU'IZZADDIN WADDAULAH
HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE AL-MUHTADEE BILLAH
THE CROWN PRINCE OF BRUNEI
&
DAYANGKU SARAH BINTI PENGIRAN SALLEH AB RAHMAN
9 SEPTEMBER 2004


HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE CHARLES, THE PRINCE OF WALES
&
MRS CAMILLA PARKER BOWLES 
8 APRIL 2005

MR PETER PHILIPS
&
MISS AUTUMN KELLY
17 MEI 2008


YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI PENGIRAN ANAK PUTERI HAJAH MAJEEDAH NUURUL BULQIAH IBNI KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU'IZZADDIN WADDAULAH
HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS HAJAH MAJEEDAH NUURUL BULQIAH OF BRUNEI
&
PENGIRAN KHAIRUL KHALIL BIN PENGIRAN SYED HAJI JAAFARI
10 JUN 2007
YAM PENGIRAN ANAK


HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE JOACHIM OF DENMARK, COUNT OF MONPEZAT
&
MISS MARIE AGATHE ODILE CAVALLIER
24 MEI 2008

HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS VICTORIA, THE CROWN PRINCESS OF SWEDEN
&
MR. DANIEL WESTLING
19 JUN 2010
HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE WILLIAM OF WALES
&
MISS CATHERINE ELIZABETH MIDDLETON
29 APRIL 2011
HIS SERENE HIGHNESS PRINCE ALBERT II, SOVERIGN PRINCE OF MONACO
&
MISS CHARLENE WITTSTOCK
1 JULAI 2011


HIS IMPERIAL AND ROYAL HIGHNESS PRINCE GEORG FRIEDRICH, THE PRINCE OF PRUSSIA
&
HER SERENE HIGHNESS PRINCESS SOPHIE OF ISENBURG
25 OGOS 2011


HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE TUPOUTO'A 'ULUKALALA, THE CROWN PRINCE OF TONGA
&
MISS SINAITAKALA TU'IMATAMOANA 'I FANAKAVAKILANGI FAKAFANUA
12 JULAI 2012


HER ROYAL HIGHNESS PRINCESS MADELEINE OF SWEDEN, DUCHESS OF HÄLSINGLAND AND GÄSTRIKLAND
&
MR. CHRISTOPHER O'NEILL
8 JUN 2013

Ulasan

Catatan Popular